mandag 8. februar 2010

Toving

Flotte vinterdager her i Bergen for tiden. Solen glitrer på snørimete trær. En kan ikke annet enn å glede seg over dette. Veskene under har jeg strikket flere av. De er veldig greie å bruke. Lett å strikke også.


Det er kaldt, men da er det kjekt å ha litt ull på lur.Jeg er en habil tover. Her har jeg laget tovede tøfler. Et under å ha på beina. De varmer skikkelig godt. Jeg har brukt garnet Safir

Oppskriften er verdens enkleste strikkeoppskrift.

Legg opp 65 masker og strikk 12 riller. Jeg tar dobbel tråd på de midterste 15 maskene og lar tråden følge med helt til tåen. Da blir de dobbel i bunnen.
Fell så 10 masker på hver side. Strikk videre til så lang du vil ha den (ca 23 riller)
!. felling: Fell 3, strikk 3 ut hele pinnen. Strikk rett tilbake.
2.felling: fell 2, strikk 2 ut hele pinnen.Strikk rett tilbake.
3.felling: Fell 1 strikk i ut hele pinnen.Strikk rett tilbake.
Fell av.
Syes sammen på fineste siden. Toves på 60 grader. Strekkes og formes til foten mens de er våt.

Stemorsblomsten pynter litt ekstra på tøffelen. Slike blomster er greit håndarbeid å ha mellom annet arbeid. Grei måte å bruke opp restegarn også
Vil dele et dikt med dere i dag. Det står i Norske kjærleiksdikt og er skrevet av ARNE RUSET

vi kan ikkje eige kvarandre
tusen dikt har fortalt oss
at vi ikkje kan eige kvarandre
men vi kan låne kvarandre
og gløyme å levere tilbake







25 kommentarer:

  1. hei.
    åå så nydelige ting du har tovet,
    så skjønne tøfler.
    nydelig dikt.
    ønsker deg en god natt.
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  2. Så herlige tøffler, jeg er stor forbruker og sliter hull i de etter en mnd!!
    Haha!!
    Takk for kos kommentar!! er og blir her jeg om du noen gang skal innom!!
    Ha ei god natt!

    SvarSlett
  3. De tøflene er lekre.

    Mvh Wenche

    SvarSlett
  4. Så fine de var :)) Nesten så man skulle bestilt av deg!
    Og dette været kan man ikke annet enn å glede seg over! En god og varm sol har jeg savnet :))

    Ha en fin kveld videre :)
    Klem Fra Heidi :)

    SvarSlett
  5. så skjønne tøfler du har laget.. disse kommer godt med i kalde vinterdager..


    Flotte vesker også..

    ja vinteren holder den.. herlig når man ser små vårlige tegn ..som drypping av taket...

    ha en fin uke videre,

    klem Kerstin

    SvarSlett
  6. Så mye fint du har laget ! Lekre farver;)
    Ha en god uke;) KLem!

    SvarSlett
  7. Anonym9/2/10

    Hei.Kjempe fine tovet vesker og Tøfler.Tusen takk for oppskriften.Nydelige farger.Nydelige ord.Ha en kjempe fin Tirsdag.Klem fra Bodil..

    SvarSlett
  8. De tøflene dine så så gode og varme ut.
    falott var de.
    Vi er lovet sol i dag og , så nå håper jeg på å komme meg ut en liten tur.
    Ha en strålende fin dag.
    Klem

    SvarSlett
  9. Hei og takk for koselig kommentar fra deg:)
    så flotte tøfler, de så kjempe deilige ut:)
    ha en fin dag
    klem

    SvarSlett
  10. Nydelige tøfler!! :-) Ha en fin dag! Klem

    SvarSlett
  11. Så mye lekker toving det var her :) og så nydelig vinterbilde du har tatt :)

    Klem

    SvarSlett
  12. Flotte tovevarer du har. Hadde veldig sansen for veskene og stemorsblomsten. Den var flott! Kunne tenkt meg oppskrifta der..

    SvarSlett
  13. Tusen takk for hilsen .-Ja det er sant,det er nydelig ute nå.--men likevel,det skal bli fint når isen forsvinner fra sideveiene ,-er litt engstelig for å falle.-Så fine ting du lager,-og så fine og inspirerende bilder.

    SvarSlett
  14. Tøflene din er kjempefine og blomsten var prikken over i'en. Det er morsomt med toving og her er det fremdeles så kaldt at tovede tøfler kommer godt med.
    Ha ei fortsatt koslig uke:-)

    SvarSlett
  15. Superskjønne tøfler, og jeg tror de er like deilige og varme som de ser ut for. Selv om du sier at oppskriften er enkel, så forstår jeg ikke bæra altså ha-ha-ha!!! Det er ikke håp for meg når det gjelder strikking.
    Flott dikt, og veldig sant.
    Snart helg, Juhuuuuu;-D
    Klem Ann<3

    SvarSlett
  16. Og nydelige vesker ja, de la jeg spesielt merke til, men klarte likevel å glemme de når jeg komenterte....

    SvarSlett
  17. Kjempefine ting du har laget, og så fint at du la ut oppskriften!
    Ha en super fredag. Klem :O)

    SvarSlett
  18. Å, dette var godt å se!
    Veske og tøfler, tøvde og varme! Så flotte og så inspirerende! Jeg må kanskje prøve tøffeloppskrifta di, jeg har enda ikke tøvd tøfler!

    SvarSlett
  19. Og jeg glemte å si at jeg likte det lille diktet!

    SvarSlett
  20. Heisann!

    Så nydelig vinterbilde øverst. Og lekre tøfler!

    Det diktet var fantastisk syns jeg. Koselig med sånne fine kjærlighetsdikt.

    Ha en god helg! :)

    SvarSlett
  21. Tusen takk for hyggelig hilsen. Har kost meg her inne hos deg nå! Mange vakre bilder både av det du lager, mat, blomster og gamle fine ting! Ha en trivelig helg!

    SvarSlett
  22. Heihei!
    Så gode og skjønne tøfler du har laget!:) Hjemmelagde tøfler er de beste!
    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett
  23. Jeg elsker tovete ting. Fine ting du har laget!

    SvarSlett
  24. Kjempefine vesker og tøflene er supre. Stemorsblomster som pynt var helt spesielt. Lekkert :)

    SvarSlett
  25. Anonym21/8/10

    lurer på hvor jeg kan kjøpe di skjønne kaninene?
    Flotte tøfler

    SvarSlett